Rauwe bietjes en bietenloof: supergezond voedsel

Rauwe bietjes – supergoedkoop superfood

Om te delen...
Email this to someone
email
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Een van de populairste artikelen op deze site is het artikel over het stop-motion filmpje van het maken van de rauwe bietensalade van Jamie Oliver.

De laatste jaren zijn er steeds meer recepten verschenen waarin rauwe bietjes worden verwerkt. Het tijdperk van de gekookte bieten is blijkbaar definitief voorbij…

Foto van de ingrediënten voor de verse bietensalade met peer en munt.
De verse ingrediënten voor de bietensalade met peer en munt.

Rauwe bietjes en gezondheid

Rauwe biet is erg goed zijn voor je gezondheid. Eigenlijk is het een goedkoop ‘superfood’… Uit een korte rondgang over het internet blijkt dat rauwe bieten een enorme verscheidenheid aan lichamelijke problemen tegen kunnen gaan.

Hieronder staan enkele van die positieve eigenschappen van rauwe bieten op een rijtje, wellicht kan je er je voordeel mee doen!

Detox

Rauwe biet zorgt voor het detoxen van je lever. Niet alleen raak je zo gifstoffen kwijt, je voorkomt ook dat er daardoor vet ophoopt in je lever. Als je teveel vet voedsel hebt gegeten zal een portie rauwe bietjes je lever dan ook goed kunnen helpen.

Foto van Rauwe bietjes met loof in verschillende soorten en maten.
Rauwe bietjes in verschillende soorten en maten.

Hart

Je bloeddruk gaat omlaag door het eten van rauwe bietjes of het drinken van (vers) bietensap.

Stemming

Volgens verschillende bronnen kan het eten van rauwe biet je stemming aanzienlijk verbeteren.

Viagra

De Romeinen gebruikten bieten als medicijn en zelfs als afrodisiac.

Weerstand

Rauwe bieten verhogen je weerstand waardoor je beter bestand bent tegen ziektes en infecties.

Foto van diverse soorten rauwe bietjes bij elkaar.
Diverse soorten rauwe bietjes bij elkaar.

Superfood

De lijst van voedingsstoffen in rauwe biet is indrukwekkend: magnesium, ijzer, vezels, betacaroteen, foliumzuur en vitamine A, B en C. Er zit bijvoorbeeld meer vitamine C en ijzer in rauwe bietjes dan in de meeste superfoods.

Bieten-loof

Niet alleen de bieten zelf zijn gezond maar er worden ook veel positieve gezondheidseffecten van het eten van het groene bietenloof genoemd. In bietenloof zit bijvoorbeeld meer ijzer dan in spinazie!

Foto van Bietenloof: ook supergezond!
Bietenloof: ook supergezond!

Foto’s rauwe bietjes

De foto’s in het artikel hierboven werden gemaakt van de rauwe bietje die vlak daarna in een salade werden verwerkt.

De eerder genoemde stop-motion video van het maken van de rauwe bietensalade van Jamie Oliver staat hieronder.

 

Om te delen...
Email this to someone
email
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.